Štampa

Virtuelne šetnje postoje već nekoliko godina i sve je više firmi i pojedinaca koj
i nude ovakvu uslugu. Problem sa pandemijom korona virusa je dodatno povećao potražnju za virtuelnim šetnjama. Sve više ljudi želi da iz svog doma pogleda virtuelnu šetnju kako bi se upoznali sa samom lokacijom i ponudom. Ujedno, firme se utrkuju da što pre u svojoj ponudi imaju virtuelnu šetnju kako bi ispratile korak za sve većom potražnjom ovakvog načina predstavljanja svoje ponude. Google je uveliko doprineo ekspanziji virtuelnih šetnji jer je za pojedince i preduzeća ponudio da se iste mogu besplatno postaviti na Google maps. Google je želeo da proširi svoj sistem virtuelnog mapiranja, koji smo svi upoznali, i na preduzeća i na atraktivne lokacije.
5pitanja
Svi ovi razlozi su podstakli mnoge fotografe da se okušaju u ovoj brzorastućoj industriji kao što su virtuelne šetnje. Nažalost, preduzeća se moraju potruditi da pronađu Google pouzdane fotografe koji zaista ozbiljno shvataju svoj posao i koji imaju dozvolu da u ime Google-a postavljaju virtuelne šetnje, odnosno sferne fotografije na Google maps. Takođe, na vašem sajtu mnogo je bolje ako postavite virtuelnu šetnju vrhunskog kvaliteta naspram one koja je urađena amaterski. Da bismo vam olakšali potragu za Google pouzdanim fotografom (usput bismo se pohvalili da mi posedujemo sertifikat od strane Google-a kao pouzdani fotografi) i fotografom koji će vam uraditi virtuelnu šetnju za vaš sajt, prezentaciju ili bilo koji način predstavljanja vašeg preduzeća kroz izradu virtuelne šetnje, mi smo za vas sastavili jednostavnu listu pitanja koja bi definitivno trebalo postaviti budućim fotografima koje želite da angažujete.


Pre svega, jedno pravilo: Ne zalećite se na najjeftiniju ponudu!

Možda mislite da je virtuelna tura uvek virtuelna tura bez obzira ko je snima za vas. Takvo razmišljanje zaista može napraviti rupu u novčaniku. Zašto? Zato što biranje pogrešnog fotografa i plaćanje njihovih usluga samo da bi se sve to naknadno ponovilo je potpuno besmisleno! Uradite to jednom i platite ako trebai više, ali sve se na kraju isplati ako se odlučite za bolji kvalitet. Platite samo jednom, ali izbegnite sve glavobolje!Ok, prešli smo ovaj savet, idemo sada na pitanja...


1. Koju vrstu opreme koristi fotograf za snimanje svojih 360 tura?

Ovo je veoma važno pitanje, jer u zavisnosti od vrste opreme koja se koristi prilikom fotografisanja čini razliku između profesionalne virtuelne ture i amaterske virtuelne ture. Da, Google jeste spustio lestvicu kvaliteta i omogućio je gotovo svima da mogu da postave virtuelnu šetnju za vaše preduzeće. To zapravo ipravi problem!Stoga, na Google maps mogu se naći i virtuelne šetnje sa dosta nižim kvalitetom što znači da fotografi mogu izraditi virtuelnu šetnju i sa dosta jeftinijom opremom veoma lošeg kvaliteta izrade.


Prvo pitanje koje treba postaviti fotografu jeste da li za fotografisanje sfernih fotografija koristi DSLR profesionalni fotoaparat sa izmenjivim objektivima, jer samo ova vrsta fotoaparata može fotografisati kvalitetne fotografije visoke definicije koje su neophodne za izradu kvalitetne virtuelne šetnje.


Zajedno sa procvatom IT industrije, pojavilo se mnogo jeftinih „360 kamerica i to za svega nekoliko desetina dolara koje svako može kupiti, a nude vam veoma loš kvalitet fotografije koji ne može popraviti ni iskusni Photoshop majstor. Testirali smo ovakve kamere, čak i sami posedujemo jednu koju koristimo više za zabavu i igranjei definitivno kvalitet nije ni nalik onom koju DSLR fotoaparat sa kvalitetnim objektivom može fotografisati. Dakle, većina ljudi koji tek započinju s radom u našoj VR industriji smatraju da im je dovoljno da kupe „kameru od 360 °“ i spremni su za polazak. Pazite da vaš budući fotograf ne koristi „360 ° kamere“. Jedna fotografija „360 ° kamere je do 10 megapiksela izrađena uz pomoć jeftinog i veoma malog senzora, dok jedna sferna fotografija izrađena sa profesionalnim DSLR aparatom su obično preko 200 megapiksela.


Nepotrebno je napomenuti da virtuelne šetnjekoje mi izrađujemo snimamo sa profesionalnim DSLR fotoaparatom.


2. Kako odabrati šta fotografisati, a šta možemo preskočiti?

Veoma je bitno da u razgovoru sa fotografom naglasite vaše prioritete i šta je to što želite istaknuti u virtuelnoj šetnji. Jer ako se pravilno ne odabere lokacija sa koje se fotografiše, bićete u stalnoj neizvesnosti sve dok se vaša virtuelne šetnja ne objavi. Ako se nepravilno odabere lokacija, na gubitku ste i vi i vaš budući posetilac, jer mu jednostavno neće biti adekvatno predstavljeno možda baš ono što traži.Pojedini fotografi zbog nemarnosti moguna fotografiji preskočiti neka veoma bitna područja na samoj virtuelnoj šetnji. Ponekad imaju dobar razlog, ali ponekad je to samo čista lenjost!Nekada je pojedinim fotografima dovoljan samo ulaz u sobu, ali drugim fotografima neće biti dovoljan samo ulaz, već će se potruditi da preduzmu i taj dodatni korak i otići u zadnji deo sobe koji će detaljnije predstaviti vašu ponudu.


Obavezno se unapred dogovorite koliko fotografija će fotograf napraviti u prostoriji i da li će dodatno naplatiti taj dodatni korak.

U našem slučaju želimo da vi budete oduševljeni svojom virtuelnom šetnjom jer je ona prikazala sve što je bitno u vašoj ponudi. Ako postoji razlog za dublji ulazak u sobu ili više fotografija, budite sigurni da ćemo to u dogovoru sa vama i učiniti!


3. Koliko virtuelnih šetnji za preduzeća ste do sada uradili?

Ako je fotograf virtuelnih šetnji uradio manje od 10, sigurni budite da možete dobiti virtuelnu šetnju nižeg kvaliteta. Sećam se da sam u svojih prvih deset virtuelnih šetnji uvek imao nešto dodatno da popravim, dok se nisam usavršio i podigao kvalitet izrađenih šetnji na najviši novo! To je razlog zato što sam na svom početku još uvek učio i nailazio na nove izazove koje u to vreme nisam znao kako da rešim. Sada, sa nekoliko stotinasfernih fotografija koje sam fotografisao, mogu sa sigurnošću rećida sam skoro sve probleme već odavno iskusio i rešio. Iskustvo se definitivno računa! Ali čak i ako vaš budući fotograf ima portfolio pristojne veličine, to nije uvek dovoljno. Obavezno zatražite da pogledate neke od izrađenih virtuelnih šetnji.


Pre nego što pogledate portfolio budućeg fotografa, evo nekoliko stvari na koje morate obratiti pažnju:

-Potrudite se da utvrdite da li su virtuelne šetnje zaista od fotografa kojeg želite angažovati. Nažalost, neki fotografi vam mogu prikazati virtuelne ture koje nisu sami kreirali. To je možda zato što jednostavno nemaju šta da vam pokažu ili se ne ponose svojim radom.

-Kliknite na obilazak, idite od prostorije do prostorije. Da li je sama fotografija bešavna? Odnosno, da li uočavate spojeve na samoj fotografiji? Da li se oseća da je sve prirodno? Ili je sve zbunjujuće i nije prirodan osećaj? Ne zaobilazite ovo . To je veoma važno i pokazuje sposobnost fotografa da kreira samu virtuelnu šetnju najvišeg kvaliteta.

-Kakvo je osvetljenje? Kakav je kvalitet virtuelne šetnje? Budite vrlo rigorozni, jer bi sledeća mogla biti upravo vaša virtuelna šetnja, a malo je verovatno da će fotograf promeniti svoje loše navike snimanja virtuelne šetnje baš kod vas.

Jedan od primera virtuelne šetnje koje smo izradili možete pogledati OVDE.


4. Da li bi vaše mesto poslovanja trebalo da bude bez osoblja i klijenata na izrađenoj virtuelnoj šetnji?

Samo pitanje je veoma važno i pod pretpostavkom je da vaš fotograf ima dobro iskustvo (pogledajte pitanje gore), moći će da da svoj predlog. Vi ste ta osoba koja donosi konačnu odluku i po pravilu, lica ljudi bi trebalo biti zamagljena. Međutim, imajte na umu da ponekad virtuelne ture imaju koristi od izgleda zauzetosti odnosno popunjenosti vaših kapaciteta, a ponekad virtualne ture izgledaju profesionalnije ako su prazne. Ovo odlučite u razgovoru sa vašim budućim fotografom, ali imajte na umu da je i ovo pitanje veoma važno.


Mi smo spremni da vam odgovorimo na sva pitanja i da vam damo potpuno besplatan savet i predlog pre nego što nas angažujete za izradu vaše buduće virtuelne šetnje!


5. Da li postoje dodatni troškovi?

Pre nego što se dogovorite za izradu virtuelne šetnje raspitajte se o dodatnim troškovima kao što su:

Putni troškovi do lokacije snimanja?
Da li se dodatno naplaćuje postavljanje sfernih fotografija na Google maps?
Da li je virtuelna šetnja prilagođena svim uređajima i virtuelnim naočarima i da li se dodatno naplaćuje optimizacija sa iste?
Da li se virtuelna šetnja može postaviti na vaš sajt ili vam je potreban zakup hostinga i domena?
Da li se dodatno naplaćuje integrisanje videa u virtuelnu šetnju, info dugmeta, dodatnih galerija i sl.?
Da li ostvarujete popust na veći broj sfernih fotografija?

Ovde možete pogledati promo video.

Uvek smo spremi i raspoloženi da vam damo besplatni savet, predlog i odgovorimo na vaša pitanja.


Vaš BILDSTUDIO